Νίκος Γραμμάτος (Cameres) συνέντευξη στο RollingStone.gr


Ιανουάριος 2018

Οι CAMERES είναι ένα από τα ελπιδοφόρα και ποιοτικά ελληνικά συγκροτήματα, και μάλιστα της επαρχίας (Καβάλα). Αυτό τον καιρό αναμένεται να κυκλοφορήσει ο τρίτος δίσκος της μπάντας. Ο Νίκος Γραμμάτος, τραγουδιστής, συνθέτης και στιχουργός του συγκροτήματος, δίνει μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη.


Συνέντευξη στον Μιχάλη Χριστοδούλου.


-       -   Νικόλα πες μας αρχικά λίγα λόγια για το βιογραφικό της μπάντας, ξέρουμε ότι σε λίγο καιρό θα κυκλοφορήσει ο τρίτος σας δίσκος.

Ευχαριστώ αρχικά για την τιμή που μου κάνετε να μιλήσω σε ένα τόσο μεγάλο site, όπως το Rolling Stone, με τιμά ιδιαιτέρως. Η μπάντα ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2008 και αισίως κλείνουμε 10 χρόνια ζωής. Δισκογραφήσαμε επίσημα από εταιρεία το 2013, έχουμε συμμετάσχει σε αρκετές συλλογές, πιο γνωστή η συλλογή «Rock n Roll Βοήθειες 3» του Δημήτρη Δημητράκα. Το 2016 κυκλοφορήσαμε τον 2ο δίσκο μας και φέτος όλη την χρονιά βρισκόμαστε στο στούντιο ηχογραφώντας τον 3ο δίσκο μας.

-      -    Πόσο δύσκολα ήταν αυτά τα δέκα χρόνια παρουσίας στην εγχώρια ροκ σκηνή;

Πολύ δύσκολα και ψυχοφθόρα, αλλά μέσα από τις αναποδιές παίρναμε πάντα δύναμη ώστε να συνεχίσουμε με πίστη στο όνειρό μας. Δεν το αφήσαμε ποτέ, παρέα με τον Γιάννη Βογιατζή, πατήσαμε πόδι ενάντια σε πολλούς δαίμονες που ήθελαν την μπάντα αυτή ανενεργή και πεθαμένη. Όπως μου είπε ένας φίλος, «πήγε να πεθάνει 2 φορές και την κράτησες στην ζωή». Η φάση είναι ότι και στην προσωπική μου ζωή έφτασα στον θάνατο μια φορά στην ζωή μου, στην εφηβεία, όπου είχα προσβληθεί από ένα πολύ ύπουλο μικρόβιο το οποίο μπορεί να θερίσει κόσμο ή να του αφήσει πολλά κουσούρια. Έτσι μεταλλάχθηκα από αθλητής του μπάσκετ, σε έναν ροκ εν ρολ τύπο που ζούσε εκτός ορίων, τουλάχιστον για 5-6 χρόνια της ζωής μου. Κατάφερα μέσα από αυτή την κόλαση να βγω και να κοιτάξω τον ουρανό (ακούστε το τραγούδι «Βρήκα την άκρη»). Σανίδα σωτηρίας για μένα ήταν οι δικοί μου άνθρωποι βασικά, η μουσική και ο έρωτας. Έτσι λοιπόν το ραδιόφωνο και μετέπειτα η μπάντα μου, ήταν για μένα μονόδρομος, αφού άφησα μια μεγάλη αγάπη, την καλαθοσφαίριση και στράφηκα στον κόσμο της μουσικής. Δεν μετανιώνω για καμία επιλογή μου, αφού οι επιλογές αυτές με έφεραν εδώ και διαμόρφωσαν τον χαρακτήρα και την προσωπικότητά μου.


"Ο Παύλος και ο Νικόλας ο Άσιμος ήταν οι πρώτοι δυο που από υπερβολική καλοσύνη και αγάπη για όλο τον κόσμο, πλήρωσαν με την ίδια τους την ζωή το τίμημα της δόξας."

-       -   Τελευταία βλέπουμε να αντεπιτίθεσαι σε μεγάλα τέρατα της ροκ μουσικής. Από πού πηγάζει όλο αυτό; Τι ήταν αυτό που σε ενόχλησε;

Με ενοχλεί η αδικία, το ψέμα, το μίσος, ο φθόνος και οι μάσκες που κρύβουν κάποια τέρατα όπως σωστά είπες. Δυστυχώς σε όλα τα επαγγέλματα, όπως και στην μουσική, υπάρχουν καλοί αλλά υπάρχουν και κακοί άνθρωποι. Αυτοί που πατάνε επί πτωμάτων, χωρίς να υπολογίζουν φιλίες, οικογένειες, σχέσεις κτλ. Αυτοί όλοι είναι διάολοι επί της γης, γιατί στην γη υπάρχει ισόποσα το καλό και το κακό. Είναι αυτό το αιώνιο παιχνίδι μεταξύ του Θεού και του Διαβόλου. Ο κάθε άνθρωπος επιλέγει ποιο μονοπάτι θα διαβεί. Κάποιοι επιλέγουν το κακό το μονοπάτι, αυτοχαρακτηρίζονται «λύκοι» και προσπαθούν με κάθε τρόπο να χριστούνε Βασιλιάδες του ελληνικού ροκ και να ξεπεράσουν από εγωισμό, τον πρίγκηπα του ελληνικού ροκ, τον Παύλο Σιδηρόπουλο. Ο Παύλος και ο Νικόλας ο Άσιμος ήταν οι πρώτοι δυο που από υπερβολική καλοσύνη και αγάπη για όλο τον κόσμο, πλήρωσαν με την ίδια τους την ζωή το τίμημα της δόξας. Εκ κατακλείδι να σημειώσω ότι επικροτώ το σωστό και κράζω το άσχημο – άδικο, από όπου κι αν προέρχεται, όποιος κι αν είναι αυτός. Έτσι λοιπόν δεν μάσησα την δόξα και το ποίμνιο των τεράτων αυτών που είπες, και τους έκραξα κατάμουτρα και με ονοματεπώνυμο. Εγώ έριξα την βόμβα που έπρεπε κάποιος να ρίξει και βλέπω ότι έπιασε τόπο γιατί ο κόσμος ξύπνησε επιτέλους και κατάλαβε τι διπρόσωπα ζώα είναι αυτοί οι λυκάνθρωποι. Ας τους βάλουμε στο ντουλάπι της ιστορίας, ας κρατήσουμε την προσφορά τους στο ροκ, αλλά δυστυχώς για εμένα αυτοί είναι νεκροί και εχθροί. Αρκετά!

-        -   Τι να περιμένουμε στον νέο σας δίσκο;

Αυθεντικά και βιωματικά τραγούδια, όπως σε κάθε δίσκο μας, με αγάπη, ειλικρίνεια και μεράκι. Εμείς δεν κλέβουμε τραγούδια, ούτε ξεπατικώνουμε ξένους καλλιτέχνες για να το παίξουμε μάγκες και μουσικάρες. Αυτά είναι για τους παπάρες που ανέφερα πιο πάνω. Από εκεί και πέρα, όποιος θέλει ακούει παπαριές και όποιος θέλει ψάχνει να ακούσει πράγματα από αληθινούς καλλιτέχνες και ανθρώπους.

-        -  Στον δεύτερο δίσκο σας είχατε συνεργασία με μεγάλους μουσικούς της εγχώριας ροκ σκηνής, όπως ο Ασκληπιός από τις Τρύπες και ο Μπερλής από τα Διάφανα Κρίνα. Να περιμένουμε κάτι ανάλογο και στον νέο σας δίσκο;

Ο νέος μας δίσκος έγινε με τις δικές μας δυνάμεις. Για πρώτη φορά αποφάσισα να ηχογραφήσω και εγώ ο ίδιος κιθάρες στην μπάντα, πράγμα που δεν είχα τολμήσει ή δεν με είχαν αφήσει να τολμήσω οι τότε συνεργάτες μου. Το δοκίμασα, είδα ότι μπορώ να τα καταφέρω, αφού εξάλλου παίζω κιθάρα εδώ και 20 σχεδόν χρόνια. Απλώς δεν είχα την αυτοπεποίθηση που χρειαζόταν ώστε να βασιστώ στις δυνάμεις μου. Ε πλέον κατάλαβα ότι αν δεν τολμήσεις, δεν θα μάθεις ποτέ αν μπορείς. Στον δρόμο μου βρέθηκε και ο Στέφανος Τόνιας, ένας καταπληκτικός μπλουζίστας μουσικός και κιθαρίστας, με τον οποίο γράψαμε μαζί μερικά τραγούδια και στα οποία φυσικά παίζει ο ίδιος.
Υπάρχει μια συμμετοχή του τραγουδιστή – πιανίστα από τα Διάφανα Κρίνα, του Παναγιώτη Μπερλή, παίζει πιάνο σε ένα τραγούδι μας, αλλά και του Νίκου Μπάρδη από τα Κρίνα επίσης που παίζει τρομπέτα σε ένα άλλο. Ο Γιάννης Βογιατζής επίσης έχει γράψει μουσική και ηχογράφησε κιθάρες σε ένα τραγούδι μας, δεν θα μπορούσε να λείπει από τον δίσκο. 




Παρατηρήσαμε όμως ότι το τραγούδι "Τελευταίος σταθμός" που διασκευάσατε από τα Διάφανα Κρίνα, δεν είναι διαθέσιμο πλέον στο κανάλι σας στο youtube. Έχει γίνει κάτι;

Ναι η αλήθεια είναι ότι μας ήρθε μια αναφορά από κληρονόμο του Θάνου Ανεστόπουλου, όπου μας ζήτησε να μην εκμεταλλευτούμε εμπορικά το τραγούδι (γιατί θέλαμε να το βάλουμε στον νέο δίσκο). Το σεβαστήκαμε φυσικά, αφού είναι επιθυμία τους, αλλά το παράλογο της όλης φάσης είναι ότι πέρα από την εμπορική εκμετάλλευση που πολύ σεβαστή είναι, υπάρχει η επιθυμία να μην κυκλοφορεί πουθενά το τραγούδι αυτό. Δηλαδή να μην παίζεται στα ραδιόφωνα, την τηλεόραση και να μην υπάρχει γενικά στο youtube. Με λίγα λόγια το τραγούδι αυτό που έγινε με αγάπη προς το πρόσωπο του Θάνου, ζητούν οι κληρονόμοι του να γίνει ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΟ και να ΜΗΝ υπάρχει πουθενά. Το είδαμε και αυτό εν έτη 2018, να γράφουμε τραγούδι και να το βγάζουν «απαγορευμένο». Μάλλον δεν έχουν καταλάβει καλά κάποιοι ότι από την στιγμή που φεύγει από τον καλλιτέχνη ένα τραγούδι, ξεκινάει αυτόνομη πορεία και δεν είναι στην ιδιοχρησία του δημιουργού. Έτσι κι αλλιώς το τραγούδι αυτό δεν μας ανήκει πνευματικά, αφού είναι σε στίχους του συγχωρεμένου Θάνου Ανεστόπουλου και μουσική Διάφανα Κρίνα. Το μόνο που κάναμε εγώ και ο Τάσος Καραπαπάζογλου ήταν να φτιάξουμε μια διασκευή την οποία ανεβάσαμε ΔΩΡΕΑΝ στο internet. Τα συμπεράσματα δικά σας!




"Αθόρυβα και ήρεμα θέλω να κυλάει η ζωή μου, μακριά από τα πολλά φώτα της δημοσιότητας. Γι αυτό δεν έχω πατήσει ποτέ το πόδι μου στα ριάλιτι τραγουδιστών. Είναι φρικτά και καταστρέφουν τα μυαλά και τα όνειρα των νέων παιδιών."

-        - Απέχετε 4 χρόνια από τις συναυλίες, γιατί πόσο μεγάλη αποχή;

Γιατί προσπαθούσαμε να μαζέψουμε τα κομμάτια μας, να τα ενώσουμε και να συνεχίσουμε να είμαστε δημιουργικοί. Δίναμε βάση στον 2ο δίσκο, όπου θέλαμε να βάλουμε τον πήχη πιο ψηλά από το ντεμπούτο μας.. και τα καταφέραμε. Είμαι άνθρωπος που κάνω προσεκτικές κινήσεις και μελετάω πάρα πολύ, πριν πάρω μια κιθάρα και βγω έξω για ένα μεροκαματάκι. Δεν δέχομαι να ρίξω τα μούτρα μου στις σάπιες εποχές που ζούμε και να παρουσιάσω κάτι κατώτερο των προσδοκιών. Φυσικά έφταιγε και η μετακόμιση του Γιάννη στην Αθήνα, για λόγους εργασιακούς. Είχα να πάρω μεγάλη απόφαση για το αν θα πρέπει να συνεχίσω με το όνομα Cameres ή αν θα συνεχίσω την σόλο πορεία. Είμαι όμως άνθρωπος που έχει μάθει από μικρός στα ομαδικά παιχνίδια και δεν είχα ποτέ την έπαρση και το ψώνιο να φαίνεται το όνομά μου αποκλειστικά. Η μπάντα είναι το παιδί μου, οπότε μου είναι αδύνατο να σκοτώσω το παιδί μου για να πάρω λίγη ακόμα δόξα. Δεν την έχω ανάγκη και δεν ήταν αυτός ο σκοπός μου όταν ξεκινούσα να ροκάρω. Αυτά είναι για τα τέρατα που είπαμε πιο πάνω. Αθόρυβα και ήρεμα θέλω να κυλάει η ζωή μου, μακριά από τα πολλά φώτα της δημοσιότητας. Γι αυτό δεν έχω πατήσει ποτέ το πόδι μου στα ριάλιτι τραγουδιστών. Είναι φρικτά και καταστρέφουν τα μυαλά και τα όνειρα των νέων παιδιών. Αργά και σταθερά βήματα μάγκες μου, η καλύτερη συνταγή… κάποια μέρα θα δικαιωθείτε!

-        - Το θέμα δισκογραφία είναι άλλο ένα πονεμένο κεφάλαιο. Έχεις ψάξει βαθιά το θέμα αυτό και έχουμε δει την δράση σου στο www.rockap.gr του οποίου επίσης ηγείσαι από το 2000. Τι έχεις να πεις για αυτό;

Χαίρομαι πραγματικά για την κρίση και τα μνημόνια στην χώρα μας, γιατί μέσα σε αυτή την ζούγκλα πρέπει επιτέλους να ξεκαθαρίσει η σαπίλα στον τόπο αυτό. Φυσικά δεν χαίρομαι για τις αυτοκτονίες και τον κόσμο που πεινάει ή κρυώνει, αναφέρομαι μόνο στο σκάρτο πολιτικό και όχι μόνο κομμάτι που κατέστρεψε την χώρα για να πλουτίζουν συγκεκριμένα παρεάκια. Όπως με την μουσική ένα πράγμα και τα τέρατα που ανέφερα πιο πάνω… και αυτοί πάτησαν και πατούν επί πτωμάτων για να γεμίζουν τσέπες και να θρέφουν το άρρωστο «εγώ» τους. Ο κόσμος από το 2018 και μετά αλλάζει, όλος ο κόσμος, όχι μόνο η Ελλάδα, το κακό θα φάει μεγάλο χαστούκι και η ήττα θα είναι εκκωφαντική, έχουμε να ζήσουμε μεγάλες στιγμές όπου θα τα δούμε όλα. Όσοι είναι αληθινοί και σωστοί, θα επιβιώσουν και θα ζήσουν ένα κόσμο διαφορετικό από το μπάχαλο που ζούμε τώρα. Ίσως να ακούγομαι ουτοπιστής, αλλά το πιστεύω. Ο Θεός θα βάλει το χέρι του και θα ξεβρωμίσει την γη από τους δαίμονες και τους σατανάδες. Πίστη και κουράγιο αδέρφια μου και θα έρθουν καλύτερες μέρες. 




Η δισκογραφία και οι εταιρείες έβγαλαν μόνες τους τα ματάκια τους. Ας κοιμηθούν εκεί που έστρωσαν, δεν μου καίγεται καρφί. Μπορούμε και χωρίς αυτές! Παρ’ όλα αυτά αν υπάρχουν άνθρωποι σαν τον Δημήτρη Βασιλειάδη από την B-OtherSide Records, που το παλεύει με νύχια και με δόντια, τότε ναι, ας υπάρξουν άλλες 10 εταιρίες σαν την δική του. Που ξέρεις, ίσως μπω και εγώ στον χώρο. Οι λύκοι έφτιαξαν την δική τους εταιρεία, γιατί όχι και εμείς;

Νικόλα σε ευχαριστούμε πολύ για την όμορφη κουβέντα. Καλή επιτυχία σε ότι κάνεις και συνέχισε δυναμικά γιατί ο κόσμος χρειάζεται καλλιτέχνες σαν κι εσένα.


Ακούστε το νέο τραγούδι των Cameres, με τίτλο «Σε ερωτεύομαι»εδώ. 

INSTAGRAM FEED

@soratemplates